Näkymättömyydestä uupumukseen – suomalaisen koulun hiljainen kriisi

13.04.2025

Suomalainen koulujärjestelmä on ollut pitkään kansallinen ylpeydenaihe – tasa-arvoinen, maksuton ja laadukas. Mutta pinnan alla kasvaa hiljainen kriisi, jonka juuret ulottuvat varhaiskasvatuksesta aina nuoreen aikuisuuteen asti. Kyse ei ole yksittäisistä haasteista, vaan kokonaisuudesta, jossa pienet puutteet kasaantuvat ja lopulta murtavat yksilön jaksamisen.

Varhaiskasvatus – tukea tarvitaan ennen kuin ongelmat kasvavat

Varhaiskasvatus on se paikka, jossa lapsen ensimmäiset kokemukset yhteisöstä, oppimisesta ja itsensä ilmaisemisesta muovautuvat. Mutta entä jos aikuinen ei ehdi huomata lapsen hiljaista huolta? Entä jos kielivaikeudet, tarkkaavuushaasteet tai emotionaaliset tarpeet jäävät piiloon, koska resurssit eivät riitä yksilölliseen kohtaamiseen?

Tänä päivänä moni lapsi siirtyy esikouluun ilman, että mahdolliset tuen tarpeet on tunnistettu tai niihin on ehditty puuttua. Se on kuin lähtisi juoksuun kengännauhat auki.

Peruskoulu – oppimisen paikka vai selviytymistaistelu?

Peruskoulun aikana oppilaiden erot kasvavat nopeasti. Toiset saavat tukea, toiset jäävät yksin. Inkluusio on arvokas periaate, mutta se ei toimi ilman riittäviä resursseja ja osaamista. Opettajat uupuvat ja oppilaat turhautuvat. Erityisesti pojat, neurokirjon oppilaat ja ne, joiden tausta ei tue koulunkäyntiä kotona, kokevat koulun vieraaksi tai jopa vihamieliseksi ympäristöksi.

Oppimisen rinnalla kasvaa tunne siitä, ettei kelpaa sellaisena kuin on. Tällaiset kokemukset jäävät syvälle.

Toinen aste – paine kasvaa, mutta tuki ei aina seuraa perässä

Kun nuori siirtyy lukioon tai ammattiopintoihin, vastuu omasta edistymisestä kasvaa radikaalisti. Mutta mitä jos peruskoulussa ei koskaan oppinut opiskelutaitoja, itsesäätelyä tai pyytämään apua?

Paineet valmistua ajallaan, olla "riittävän hyvä" ja suunnitella tulevaisuutta iskevät vasten kasvoja. Kun opinto-ohjaus ja mielenterveyspalvelut ruuhkautuvat, moni jää jälleen yksin. Keskeytykset, siirtymiset ja opintoputkesta putoamiset eivät ole sattumaa – ne ovat kertomuksia kuulemattomuudesta.

Nuori aikuisuus – näkymättömyyden jäljet

Kun koulu on vuosien ajan kertonut sinulle, että olet liian hiljainen, liian levoton, liian hidas, liian erilainen – miten rakennat aikuisena terveitä käsityksiä itsestäsi, kyvyistäsi ja arvostasi?

Yhä useampi nuori aikuinen kokee uupumusta, riittämättömyyttä ja tulevaisuuden epävarmuutta. Opiskelu tai työelämään siirtyminen ei suju, jos pohjalle ei ole rakentunut itsetuntemusta, hyväksytyksi tulemisen kokemusta tai tunnetta siitä, että on tullut aidosti kohdatuksi.

Tarvitsemme enemmän kuin koulun – tarvitsemme kohtaamista

Ongelmia ei ratkaista vain uusilla oppimissisällöillä tai teknologialla. Tarvitsemme pysähtymistä, läsnäoloa ja aikaa. Tarvitsemme lisää aikuisia, jotka ehtivät nähdä ja kuulla.